Pages

Thursday, May 6, 2010

bahagia itu dimana..???

renungan

dan diantara tanda-tanda kekuasaanNYA ialah DIA menciptakan utkmu isteri-isteri dar jenismu sendiri,supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya,dan dijadikanNYA diantaramu kasih dan sayang....
-surah Ar-RUM:21-

seorang isteri sepatutnya dpt merasakan kehidupan zahir dan batin bersama suaminya.pergaulan y berlaku adalah pergaulan rohani dan jasmani.isteri perlulah memberi kepuasan rohani dan jasmani kpd suaminya.suami juga perlulah memberikan perkara y sama.dgn penuh keikhlasan dan hati suci.inilah kesucian hidup y diikat dgn kesucian juga..dan inilah kehidupan y sejati.
maka perkahwinan itu bkn saja utk menyatukan batang tubuh ke laut nikmat dambaan nafsu semata-mata...namun bertujuan melahirkan zuriat pengganti,mendidik anak-anak agar berguna dan patuh kpd agama.berusaha utk kecemerlangan keluarga,dan utk merasa kebahagiaan hidup y sebenar.
tidak dinafikan bahawa perkahwinan itu bertujuan utk mengawal nafsu syahwat dan menyalurkannya ke jalan y betul dan diredhai.nafsu syahwat itu keinginan utk berjima'@dukhul....adalah keinginan utk mengeratkan silaturrahim batiniyah....
sekiranya nafsu syahwat itu tidak dipuaskan,suami dan isteri tidak dpt mengecapi kebahagiaan berumahtangga.itu sbbnya ilmu pengetahuan mengenai ilmu berkasih sayang adalah satu seni y serius dan patut dipelajari dan dikuasai dgn baik.

No comments:

Post a Comment